Kund: Sköldkörtelförbundet

Budskapsplattform – Almedalen – Medierelationer – Sociala medier – Brand experience – Copywriting – Film – Grafisk design – Webb – Annonser – Målgruppsselektering – A/B-test & annonsering

 

De VårdLösa

 

Patientorganisationen Sköldkörtelförbundet gav Spotlight och systerbyrån DPER i uppdrag att skapa uppmärksamhet kring vårdproblematiken för 458 000 sköldkörtelsjuka i Sverige.


Målet med kampanjen – som gick under namnet DeVårdlösa – var att öka medvetenheten om sjukdomen inte minst hos politiker, för att på så sätt skapa en förändring i vården. På kampanjsidan devårdlösa.se kunde besökare ta del av såväl emotionella som rationella fakta. Här berättade ett hundratal patienter som inte fått rätt hjälp vilka konsekvenser detta haft för dem, samtidigt som besökaren uppmanades att skriva under en namninsamling för bättre sköldkörtelvård. Utöver synlighet i Almedalen spreds kampanjen via traditionell och social media samt genom digital annonsering.

 

Resultat

  • Två inslag i Sveriges Television.

  • En halv miljon reach via Facebook, drygt 80.000 via Twitter.

  • Närmare 34 000 besökare till kampanjsiten. 

  • Film med 3000+ views på YouTube och ca 15.000 på Facebook. 

  • 14 000 namnunderskrifter. 

  • 680 nedladdningar av rapport. 

  • Etablerade kontakter med politiker från de flesta partier. 

  • Frågan om regeländringar inom vården är nu på den politiska agendan.

Vill du veta mer om hur vi kan driva din affär framåt?

 
Föregående
Föregående

D.E.W. & A Brew – Nigab

Nästa
Nästa

Konverteringsraketen – Eksjöhus