fotografiska_header_img.jpg

Kund: Fotografiska

Annonser – Målgruppsselektering – A/B-test & annonsering – Sökordsoptimering – Webboptimering

 

Den optimala e-handeln

 

Här beskriver vi hur Fotografiska, ett världsledande museum för fotografi och ett av Sveriges mest populära turistmål, ökade sin försäljning i digitala kanaler. Under samarbetets första år ökade tex posterförsäljningen med 75%, biljettförsäljningen med 80% och kursförsäljningen med hela 250%. Läs mer om hur det gick till!


Fotografiska museet i Stockholm är mycket populärt bland både Stockholmare och turister. Utöver att erbjuda fotokonst, finns också en restaurang, konferensmöjligheter, en butik, såväl fysisk som på nätet, och därtill erbjuder man fotokurser. När Spotlight fick i uppdrag att öka försäljningen via digitala kanaler för flera affärsområden, hade man nyligen lanserat en ny webbplats, men istället för att se en ökad försäljning var försäljningen oförändrad.  

Nyckelinsikter var dels att inledningsvis arbeta med taktiska målgrupper för att kortsiktigt maximera utfallet på en liten marknadsföringsbudget, dvs relativt smala målgrupper anpassade per affärsområde. Det gav snart ett stort trafikflöde med potentiella kunder till webbplatsen. Den andra nyckelinsikten var att man saknade förståelse för hur besökare och kunder agerade vilket föranledde en noggrann och löpande analys av besökarna. 

I takt med att konverteringsgraden på webbplatsen ökade för de olika affärsområdena och att man skaffat sig insikter om de olika typerna av köpare, vidgades målgrupperna för annonseringen till att omfatta fler potentiella kunder. Samtidigt fortsatte kontinuerligt testandet av nya målgrupper, annonsutformningar, webbplatsutseenden och förstås de olika erbjudanden.

 

Resultat

  • Mars 2019, fjorton månader efter samarbetets start, omsatte e-handeln drygt dubbelt så mycket som i mars 2018, samtidigt som både restaurangbokningarna och konferensbokningsförfrågningarna ökat med 80%.

 

“Resultaten är fantastiska och samarbetet klockrent! Och de pratar så att man förstår! Vi har sett mycket bra resultat på alla avdelningar där Spotlight varit involverade.”

Karl Skoog, fd. marknadschef, Fotografiska

fotografiska 1.jpg
foto_johan-stahlberg_fotografiska.jpg

Vill du veta mer om hur vi kan driva din affär framåt?

 
Föregående
Föregående

Vinstvändningen – Hansen & Jacob

Nästa
Nästa

Världslanseringen av 100 % återvunnen PET – Coca-Cola i Sverige