Så mäter du kommunikationens effekter – enkelt, värdefullt och användbar

mata-effekter.jpg

Ofta hör vi att mätning av kommunikationseffekter är svårt och lite meningslöst, eftersom man inte vet hur resultatet ska användas. Så här kan du göra för att få det bästa av din kommunikationsmätning.


Enas om målen: Meningsfull kommunikationsmätning handlar om att följa upp mål. Följaktligen börjar allt i att sätta relevanta mål, men det kan vara en utmaning i dagens integrerade kommunikationsvärld. Beroende på om du är säljare, kommunikatör, varumärkesansvarig eller digital har vi olika sätt att beskriva affären och definiera framgång.

Involvera rätt kollegor: Undersökningar som hamnar direkt i skrivbordslådan finns det många. För att undvika det är det kritiskt att veta hur, när och av vem insikterna ska användas? Vissa arbetar därför medvetet korsfunktionellt med marknads- och användarinformation, och involverar såväl ekonomi, marknad, IT som kommunikation liksom ledningsgrupp och styrelse.

Balansera dina KPI-er: En stor utmaning är att identifiera konkreta mått som ska mätas. Grundtipset är att i utgångsläget mäta så mycket som möjligt, löpande analysera och sedan korrigera urvalet KPI-er efter hand. Bäst är sannolikt en samling varierade KPI-er med en tydlig bakomliggande rationale, som ger en relevant och balanserad bild, exempelvis mellan kort- och långsiktiga effekter.

Mättekniken kommer sist: Till slut väljer vi mätmetoder, och ofta är det en kombination av tekniker och verktyg såsom varumärkestrackings, Google analytics, sociala medias analysverktyg, NPS, mediabevakning etc. Börjar vi leta internt och hos partners visar det sig ofta att det finns en lång rad tillgängliga alternativ, så utmaningen är att välja mätverktyg efter våra behov och inte hoppa på första bästa lösning.

Spotlight arbetar med en mätfilosofi som bygger på allt detta. Hör av dig till oss så berättar vi mer om hur du kan mäta din kommunikation.

Föregående
Föregående

Coca-Cola AB väljer Spotlight som ny kommunikationsbyrå

Nästa
Nästa

Öka försäljningen med hjälp av en släkting