Öka försäljningen med hjälp av en släkting

okaforsaljningen.jpg

Som digitala rådgivare är den stående rekommendationen att titta på siffror och data. Gissa inte, utan låt dina faktiska kunder/besökare berätta för dig vad som fungerar bäst.

Fungerar det bäst med en röd, grön eller en svart knapp? Är det fler som lockas av rubriken ”Våra tavlor” än av rubriken ”Förgyll väggen”? Är det fler som interagerar med din annons på Facebook om du ställer en fråga i stället för att komma med ett påstående? 

En enklare metod

Det finns dock en enklare metod, när det gäller att skapa underlag för beslutsfattande kring digitala kanaler. Man kommer trots allt oftast ganska långt på kvalificerat gissande, så länge man faktiskt tänker till när man gissar. Framför allt gäller det att sätta sig i sin potentiella besökares sits och att utgå från att besökare vet betydligt mindre om både er verksamhet och bransch. 

”Blomkrukemetoden”

När jag gick på högskola och programmerade hände det både mig och mina klasskamrater, allt som oftast, att vi körde fast. För att komma vidare frågade man närmaste kamrat om inte hen kunde kasta ett öga på koden man skapat. För att kamraten inte skulle behöva börja från scratch började man med en enkel genomgång, där man förklarade logiken och ettornas och nollornas tänkta väg genom koden. I nio fall av tio hände det att man halvvägs genom denna monolog själv insåg vari problemet låg. 

Eftersom detta var så vanligt insåg vi snart att kamraten kunde ersättas av exempelvis en blomkruka. Därav namnet på den nu av oss välanvända metoden. Om man bara noga och på precis på samma sätt som för en kamrat, förklarade koden för blomkrukan hittade man själv snart felet.

Jag återkommer ofta till den här metoden och tycker att den är smått fantastisk och applicerbar på det mesta. Exempelvis när jag tittar på webbplatser, sociala kanaler eller annonser jag själv arbetar med. 

Testa metoden själv – tre förslag! 

Om det känns fånigt med en blomkruka kan du ersätta denna med en imaginär vän eller äldre släktning. Just en äldre släkting kan vara bra, då du ofta bör utgå från att besökare i dina digitala kanaler inte känner till varken det ni erbjuder eller vilka ni är. Man skall åtminstone inte utgå från motsatsen.

Er webbplats

Börja med startsidan, innan du går igenom några produkt- eller andra undersidor. Förklara för din imaginära släkting eller blomkruka hur det är tänkt att en besökare skall ta till sig av informationen och vad varje del på sidan är tänkt att tillföra en besökare. 

Det är inte ovanligt att du ganska snart inser att du måste förklara vissa saker ytterligare, eller förtydliga det som står på webbplatsen. ”Jo, alltså – när vi skriver X menar vi att fördelarna är att Y uppstår, vilket är särskilt viktigt om man arbetar inom Z”. Ofta har man på webbplatsen bara skrivit X och utgått från att besökarna skall förstå, vilket många besökare inte alls gör. Konstla inte till budskapen.    

Använder ni ett språk som är extremt välbekant för er själva, men inte nödvändigtvis för era potentiella eller nuvarande kunder? Är det verkligen så uppenbart var man skall klicka för att ta sig vidare? Är det uppenbart att det ni erbjuder passar för olika typer av besökare/kunder? 

Era sociala kanaler

Titta igenom ditt företags senaste tio poster i olika kanaler. Förstår din tänkta släkting vad det står? Hänger de tio posterna ihop, eller är de riktade mot vitt skilda målgrupper? Är det fredagsfika i en post, aktieägarinformation i nästa och ”tio tips för ökad lönsamhet genom e-postmarknadsföring” i den tredje?

Tror du att din släkting skulle vilja följa er? Eller i detta fall kanske ännu mer intressant – skulle någon som inte är din släkting ha anledning att följa er? Tror du att din släkting genom att läsa dessa poster bättre förstår vad er verksamhet går ut på och vad som gör er unika och särskilt bra?  

Sökmotoroptimering

Om du nu lyckats förklara för din imaginära släkting eller blomkruka vad det är ni erbjuder, genom rundvandringen på webbplatsen och i de digitala kanalerna, fråga dig då hur hen hade gjort för att söka efter det ni erbjuder.

Vilka problem/utmaningar hade hen haft och kanske sökt svar på? Kanske att de endast i undantagsfall hade använt branschens, eller era egna, facktermer?

Titta utifrån

Blomkrukemetoden går förstås att använda också när man tittar på sin övriga marknadsföring, oavsett kanal. Det viktiga är att ibland försöka ställa sig på andra sidan och titta på sina olika plattformar och kanaler utifrån, alltså återigen som en person som inte är bekant med varken branschen eller med ert företag. 

En ännu bättre metod

Det finns faktiskt en ännu lite bättre metod, som också den är enkel att använda, men som används väldigt sällan. Det är att helt enkelt skippa blomkrukan och istället byta ut den imaginära släktingen eller blomkrukan mot en riktig vän eller en äkta släkting och på precis samma sätt gå igenom era digitala kanaler. Du kommer sannolikt att överraskas av många goda och intressanta insikter och kanske också få några nya förslag. 

Har du ingen äldre släkting får du gärna gå igenom din webbplats med oss! Du är välkommen att kontakta oss

Föregående
Föregående

Så mäter du kommunikationens effekter – enkelt, värdefullt och användbar

Nästa
Nästa

Spotlight 15 år — en snabb blick bakåt och full gas framåt