Kan det finnas över en miljon thought leaders?

insikt_22-09-2020.jpeg

En snabb sökning på LinkedIn visar att över 1.3 miljoner individer kallar sig för thought leaders. Samtidigt arbetar allt fler företag med thought leadership som en del av sin marknadsstrategi.

En thought leader definieras vanligen som en individ eller ett företag inom en bransch/område/fråga vars kunskap och åsikter efterfrågas och respekteras.

Men kan det verkligen vara så att 1.3 miljoner individer lyckas med detta?

Svaret är nej.

En undersökning från Orbit Media visar att endast en fjärdedel av marknadsförarna anser att deras Thought Leadership-arbete är mycket framgångsrikt.

Den främsta anledningen till detta är att företag inte lyckas kommunicera en åsikt eller ett innehåll som är tillräckligt intressant för mottagaren. Det saknar en spets - budskapet blir alltför generiskt eller paketeras på ett sätt som inte engagerar mottagaren.

Åsikterna kring vad som krävs för att lyckas går delvis isär. Författaren Seth Goodwin betonar att bra thought leadership måste vara kontroversiell och utmana andras åsikter, medan Rob Mitchell, CEO på Longitude, anser att fokus måste ligga på att engagera och inspirera målgruppen i syfte att förändra deras beteende.

När vi utvärderar hur ett företag lyckats profilera sig som thought leaders utgår vi från följande tio parametrar:

•       Affärskoppling: Hur väl har man tagit utgångspunkt i affären?

•       Position: Hur väl har man definierat spelplanen och sin önskade position i linje med varumärkesstrategin?

•       Innovation: Vilka kreativa grepp har man tagit för att få fram sitt budskap?

•       Mottagarfokus: Hur väl har man lyckats utgå från målgruppen i sin kommunikation?

•       Trovärdighet: Hur trovärdig är man? Underbyggs argumenten?

•       Konsekvens: Hur konsekvent/uthållig har man varit över tid?

•       Samverkan: Har man lyckats samverka med andra experter/aktörer?

•       Mod: Hur väl har man lyckats framföra egna åsikter och perspektiv som sticker ut?

•       Integration: Hur väl har man lyckats integrera olika kanaler?

·       Resultat: Hur väl har man lyckats skapa förändring i mind-set och beteende hos målgruppen som stöttar varumärket och affären?

I slutändan handlar det om att skapa mätbara resultat som stöttar affären. De företag som lyckas bäst har sett konkreta effekter såsom ökad trafik till hemsidan och fler leads men också en ökad kundlojalitet.

Idag brottas många företag med utmaningen att kostnaden för att vinna en kund är för hög och lojaliteten för låg. Det kommer därför med största sannolikhet att ske en omfördelning av marknadsbudgeten framöver där mer resurser läggs på att bygga innehåll som skapar Thought Leadership och på kommunikation som ger mottagaren ny kunskap och nya perspektiv som de har glädje och konkret nytta av.

Johan Wetterqvist, Grundare av kommunikationsbyrån Spotlight


Föregående
Föregående

Finalist x3 i Golden World Awards!

Nästa
Nästa

Spotlight till final i Agency of the Year