3 tips – så ökar du din försäljning i digitala kanaler!

campaign-creators-pypeCEaJeZY-unsplash.jpg

Här ges du tre enkla tips som garanterar att du med tiden ökar din konverteringsgrad (alltså andelen användare som gör det du vill att de skall göra) i digitala kanaler. Kan bevisa motsatsen bjuder vi på lunch!

Våra tre tips går mycket enkelt att sammanfatta. Testa allt. Testa hela tiden. Idag finns väldigt många verktyg som gör det väldigt enkelt att ställa olika alternativ mot varandra. Använd dem.

Tre enkla tips:

1. Testa saker på din webbplats

Du behöver inte kunna koda för att testa saker på din webbplats. Med de flesta A/B-testningsverktyg (så som exempelvis som exempelvis Google OptimizeOptimizely eller VWO) kan du mycket enkelt testa olika varianter av enkla element på webbplatsen.

Börja exempelvis med knappfärgen på dina viktigaste knappar. Det kan vara en köpknapp eller en ”kontakta oss”-knapp. Byt nuvarande färg, för hälften av dina besökare, mot en högkontrasterande färg, som tydligt avviker från de färger du annars använder på webbplatsen, och du ska se att det gör skillnad! Hur mycket skulle 5% förbättring innebära för dig?

Vad händer om du byter ut textraden ”få en kostnadsfri offert” mot ”få en snabb prisindikation”? Vi vet då inte. Testa!

2. Testa dina e-postutskick

I de allra flesta mailhanteringsprogram kan du enkelt testa saker som alternativa ämnesrader och avsändare. Gör det!

Vi vågar garantera att om du byter ut ämnesraden ”nyhetsbrev vecka X” mot någonting som på ett intressant sätt berättar om innehållet i nyhetsbrevet kommer du få ökad öppningsgrad och fler kommer få ta del av det du vill presentera.

På samma sätt kan du testa om en mer personlig avsändare på dina epostutskick ger högre öppningsfrekvens, än om du använder ”info@foretaget.se”.

3. Testa dina annonser

Samma sak här. Varken du, din marknadsgrupp, din marknadsföringsbyrå eller för all del vi, vet vilken annons som kommer att fungera bäst.

I alla de stora digitala annonskanalerna finns möjlighet att ställa olika annonser mot varandra. I de kanaler där man skapar annonser bestående av bild/film i kombination med rubriker och text, kan (och bör) du testa olika varianter för att lära dig förstå vad som påverkar konverteringen, oavsett vad du vill uppnå, om det är trafik eller någon form av konvertering på webbplatsen.

Fungerar bilder på personer bättre än de bilder som i detalj visar produkten/tjänsten? Fungerar mer konkreta erbjudanden bättre eller sämre än känsloskapade annonscopy?

Om ni inte själva hanterar annonseringen, begär då att få dessa insikter från er byrå. De är nyttiga att ha med sig också i annan kommunikation.

Vi testar och vi gissar fel!

Vi testar ständigt olika saker för våra uppdragsgivare och får på så sätt hela tiden nya insikter om vad som fungerar och vad som påverkar de potentiella kundernas vilja till att göra det vi vill att de skall göra.

Faller alla test ut exakt så som vi väntat oss? Knappast! Ibland visar sig vår hypotes vara helt fel, när testet genomförs. Det vi trodde skulle ge en förbättring gav i stället en försämring. Fantastiskt, tycker vi, eftersom vi då lär oss att den faktor vi ändrade faktiskt påverkar utfallet. Det är en viktig insikt vi tar med oss när vi sedan testar vidare.


Resultatet?

Med löpande testning gör vi hela tiden små vinster. Tre procent ökad konverteringsgrad här, elva procent ökad öppningsgrad av nyhetsbrevet där. Åtta procent fler som lägger varor i varukorgen här och 17 procent fler slutförda köp i kassan där. Många små förbättringar ger i slutändan stora resultat!

Garanti

Skulle du vilja ha våra förslag på vad du själv kan testa? Kontakta oss gärna, så tipsar vi dig om var du kan börja.  

Föregående
Föregående

Spotlight i topp när Resumé kartlägger PR-byråerna som hjälpt varumärkena till bäst förflyttning

Nästa
Nästa

Coca-Cola AB väljer Spotlight som ny kommunikationsbyrå